Politica de folosire a cookie-urilor


Conform legislației europene, toate datele care ar putea fi folosite pentru a te identifica sunt considerate date cu caracter personal. Asta include adresa ta IP, browserul folosit, sistemul tău de operare și așa mai departe. De aceea, UE vrea ca tu să știi două chestii: cum culeg eu datele tale personale și cum vor fi folosite aceste informații:

  • Despre cookie-uri:

Un cookie este un mic fișier care se salvează în calculatorul tău și care de obicei stochează informații de care o pagină web are nevoie pentru a-ți oferi conținut personalizat. Spre exemplu, dacă pe acest blog ai fi putut să-ți setezi dimensiunea fontului, atunci ai fi primit un cookie care ar fi conținut dimensiunea pe care ți-o dorești tu. Folosind acel cookie, data viitoare când intrai pe blog, acesta ar fi putut avea deja dimensiunea pe care o preferi tu.

Totuși, cookie-urile pot conține și diverse informații personale sau pot fi folosite pentru a te identifica. De aceea, UE consideră că e important să știi ce cookie-uri primești din partea acestui site. Ele sunt trei cu totul (și fără ciocolată, din păcate).

Cookie-urile de la site:

După cum o să-ți explic mai jos, pentru un blogger e important să știe câți oameni îi citesc elucubrațiile. De aceea, în momentul  în care intri pe acest site pentru prima dată primești diverse prăjiturele (cookies).  Lista întreagă de cookies o găsești aici, eu o să-ți dau doar câteva exemple ca să vezi cam la ce sunt ele folosite:

Unul dintre ele anunță site-ul că tu ai mai intrat deja pe acest blog, așa că atunci când intri a doua oară, vei fi numărat ca o vizualizare în plus, dar nu și ca un utilizator nou (sau un „unic”, cum se mai numesc popular omuleții care ne intră pe site).  Bineînțeles că numărul ăla nu e o știință exactă: dacă tu și un prieten intrați pe acest site de pe același calculator, din același browser, la mine o să apară un singur unic. La fel, dacă tu ștergi cookie-urile și intri din nou pe site, vor apărea doi unici la mine. Alt exemplu: dacă ai dat sau nu „inimioară” la vreunul dintre articole. Informația asta e stocată la tine în sistem fix ca să nu poți da „inimioară” de două ori la rând, deși, din nou, nu e un sistem perfect. Dar e mai bun decât nimic.

Cookie-ul de la 2performant.com

2performat e un site de afiliere folosit de unii bloggeri ca să facă un ban cinstit din bloggereală. Cum funcționează: există mai mulți advertiseri acolo (magazine online, în marea majoritate) care aleg să colaboreze cu diverși afiliați (ca mine). Eu iau un link normal de pe site-ul unui advertiser și sistemul 2performant îl modifică în așa fel încât dacă tu faci click pe el, să poți fi contorizat în platforma 2performant înainte să fii redirectat spre magazinul online unde voiai să ajungi. În acel moment, tu primești un cookie care conține numărul meu unic de afiliat. Cookie-ul e valabil maximum 30 de zile. Dacă în aceste 30 de zile, tu cumperi ceva de la acel magazin online, eu primesc un comision. Tu nu dai bani în plus, dar din comanda ta de 15 lei, câștig și eu 1 leu să-mi iau un covrig. Toată lumea câștigă.

Dar revenind la ce zice UE că trebuie să afli: în momentul în care tu chiar cumperi ceva, eu pot afla niște chestii despre tine din platforma 2performant: adresa ta IP, locul unde se găsea link-ul pe care ai dat tu click (articolul de pe blog sau faptul că era pe faceboook) și ceea ce ai cumpărat. Niciuna dintre aceste informații nu mă ajută să te identific, dar IP-ul se încadrează la date cu caracter personal și-l pot folosi ca să aflu din ce oraș e persoana care a făcut o comandă. Mă ajută fix la nimic.

Cookie-ul de la Google

Pe lângă statisticile blogului, pentru că voiam mai multe informații despre traficul de pe site-ul meu, mi-am instalat și Google Analytics. Ceea ce înseamnă că în momentul în care intri pe acest site, vei primi un cookie de la Google. Eu voi afla că există un om în plus și ce articole va citi (dar n-am nicio posibilitate să te identific, eu primesc doar rezultate statistice). Google va afla și el tot că un om a intrat la mine pe site, dar ce face el cu cookie-ul poți afla doar de la el (aici e politica lor cu privire la utilizarea datelor personale)

  • La ce sunt folosite datele tale:

Pentru analiza traficului

Sute de persoane accesează zilnic acest blog. Culegând date despre orașul/țara din care se face accesarea (care poate fi dedusă pe baza adresei tale IP), sistemul de operare și browserul folosit de aceste persoane, eu pot afla, statistic, câte persoane au vizitat blogul, ce articole au citit și care sunt cele mai folosite instrumente pentru a afișa site-ul meu.

Folosesc aceste date pentru a mă lăuda la prieteni (serios, e fain să ai multe accesări) și pentru a mă asigura mereu că website-ul arată bine atunci când e accesat cu cele mai folosite browsere.  Toate datele sunt utile doar împreună, eu neavând nicio metodă de a face legătura între o accesare și o persoană. Tot ce voi afla este că un utilizator din Germania a accesat site-ul meu dintr-un browser Chrome de pe Windows, venind de pe o rețea de socializare, vizitând articolele X, Y și Z și apoi plecând de pe blog, ceea ce nu-mi spune nimic. La finalul zilei, însă, pot afla că am avut 10 utilizatori din Germania interesați de un articol despre Gaudeamus, că majoritatea folosesc Windows și că au aflat de mine de pe Facebook. Ceea ce mă ajută să înțeleg că articolele despre Gaudeamus sunt interesante pentru germani, că promovarea mea de pe Facebook merge bine, așa că pot să mă concentrez și pe alte metode de promovare și că ar trebui să mă asigur că dacă deschid blogul din Chrome de pe Windows, totul arată bine.

Datele sunt culese și centralizate direct pe blog, într-un sistem de analiză dedicat oferit de platforma site-ului meu, dar și în platforma de Google Analytics (despre care v-am povestit mai sus). Așadar, n-am cum să aflu decât că 27 persoane au citit astăzi această pagină, dar nu am idee cine sunt acele 27 de persoane.

Pentru trimiterea de informații

Pentru a trimite informații cuiva, ar trebui să-i cunosc adresa de e-mail. Există patru metode prin care eu pot afla adresa ta și, în funcție de metodă, e-mailul tău va fi folosit astfel:

  1. În momentul în care lași un comentariu pe blog, poți adăuga (opțional), adresa de e-mail. Aceasta este o opțiune personală a fiecăruia dintre cei care comentează și îți garantez că niciuna dintre aceste adrese nu va fi folosită pentru a te contacta în privat (cu excepția situației în care anunți explicit în comentariu că vrei să continuăm discuția în privat sau că vrei să primești informații pe mail).
  2. În momentul în care îmi trimiți un mesaj pe pagina de contact, este obligatoriu să lași o adresă de e-mail. Ea nu va fi stocată nicăieri în sistemul blogului, ci va ajunge doar la mine, în căsuța poștală din Gmail. O voi folosi doar ca să-ți răspund la mesajul pe care mi l-ai trimis. După ce considerăm amândoi discuția încheiată, nu vei mai primi niciun mail de la mine.
  3. În momentul în care te înscrii la newsletter, vei primi un mail pentru a confirma înscrierea, apoi, dacă accepți, vei primi câte un mail cu articolele noi, atunci când ele apar pe blog. În plus, ocazional trimit și mailuri informative cu privire la diverse noutăți legate de blog (ex: o informare că un eveniment organizat de mine urmează să aibă loc, o știre că acum blogul se găsește și pe Instagram etc). Ocazional înseamnă nu mai des de o dată pe lună! Te poți dezabona oricând folosind butonul de dezabonare de la finalul oricărui mail primit din partea mea. Totuși, e important să știi că aceste mailuri sunt trimise automat folosind serviciul MailChimp, ceea ce înseamnă că adresa ta de e-mail e stocată pe serverele lor (și acolo rămâne, conform politicii lor, pe care o găsești la ei pe site). Suplimentar, pot afla dacă ai deschis sau nu mailurile de la mine și dacă ai dat click pe vreun link din ele (ca să-mi dau seama dacă mailurile mele sunt inutile și/sau plictisitoare).
  4. În momentul în care te înscrii la un concurs pe pagina dedicată de pe blog, îți cer obligatoriu adresa de e-mail. Ea va fi folosită pentru contactarea câștigătorului la finalul concursului și, ulterior, poți primi un mail în care vei fi întrebat dacă vrei să te abonezi la newsletter (unde vei putea afla inclusiv când au loc noi concursuri). Aceste mailuri le voi trimite tot cu MailChimp. Dacă refuzi, adresa ta de e-mail va fi ștearsă și nu vei mai primi vreo altă invitație pe mail (dacă nu te înscrii la un alt concurs, desigur). Dacă ignori mailul, adresa ta va fi ștearsă în maximum 30 de zile.

 

Asta e tot ce fac eu cu datele tale cu caracter personal. Dacă ai nelămuriri sau întrebări suplimentare, trimite-mi un mesaj folosind pagina de contact.