Recenzie: Frumoasele adormite

Cartea asta se citește incredibil de repede! Acesta e primul lucru pe care vreau să-l menționez legat de Frumoasele adormite pentru că nu mi-a venit să cred că am terminat-o în mai puțin de o săptămână! Am început romanul într-o zi de luni, citind sporadic prin metrou sau seara, înainte de culcare. Sâmbătă am terminat-o. Pur și simplu nu știu unde au zburat paginile.

În toată lumea, femeile încep să adoarmă și să nu se mai trezească. Corpurile lor produc niște fire mătăsoase care le învelesc ca într-un cocon. Ruperea coconului le determină să atace violent persoanele care au îndrăznit să le trezească, pentru ca ulterior femeile să se culce la loc, refăcându-și coconul. În câteva zile, aproape jumătate din populația pământului doarme.

Neștiind cum să reacționeze, unii bărbați devin violenți, în timp ce alții încearcă să-și protejeze soțiile și fiicele. De asemenea, o mână de femei reușesc să rămână treze consumând orice substanță energizantă care le pică în mână. Însă există o femeie care doarme și se trezește perfect normal: Evie Black, o deținută a penitenciarului din Dooling care pare a fi cheia întregii epidemii de somn. Dar când teama și neputința plutesc prin aer, bărbații s-ar putea s-o ucidă pe Evie înainte ca ea să poată readuce lumea la normal.

Am adorat modul în care e scris acest roman. Sunt capitole scurte, dar care curg așa natural unul după altul încât nu te poți opri din citit. În plus, fiecare pagină îți transmite un sentiment de surescitare care te prinde în lumea din carte, lume care funcționează după o singură regulă: nu ai voie să adormi. Din punct de vedere al stării pe care ți-o induce, cartea asta mi s-a părut extraordinară!

Povestea e la fel de fascinantă: mi-a plăcut Aurora (numele pe care îl primește epidemia de somn), felul cum apare și cum se manifestă, mi-a plăcut lumea în care sunt transportate femeile și felul în care se dezvoltă ele într-o lume fără bărbați, mi-a plăcut miza romanului și psihologia personajelor. E o poveste care ridică atât de multe probleme despre cum funcționează oamenii în situații limită, despre cum se adaptează fiecare în circumstanțe oribile, fie ele supranaturale sau nu, despre cum traumele schimbă oamenii… E fascinant.

Apropo de personaje, cele principale sunt foarte fain conturate: sunt oameni normali, dar cu un bagaj de probleme pe care le-au adunat de-a lungul vieții. Fiecare încearcă să se descurce cât de bine poate într-o lume care a luat-o razna peste noapte. Evie Black, însă, mi-a plăcut mai puțin. Pe alocuri, am avut senzația că face lucruri doar ca să avanseze acțiunea romanului. Poate acesta era scopul ei în logica internă a poveștii, poate ea chiar își dorea să alimenteze teama și furia tuturor, dar mie mi s-a părut un instrument al autorilor. Altfel, restul personajelor sunt foarte bine scrise.

Per total, Frumoasele adormite mi s-a părut mai mult un roman psihologic decât un thriller, deși e plin de acțiune. O să vă țină cu sufletul la gură și o să vreți să citiți pagină după pagină ca să vedeți ce se mai poate întâmpla, dar dacă vreți să citiți despre cum se comportă oamenii atunci când își pierd toate reperele, asta e cartea pentru voi! Totuși, e o carte destul de dură. Sunt descrise destul de amănunțit multe situații violente, e un roman plin de abuz de substanțe, dar și de abuzuri emoționale. Nu e pentru cei slabi de înger. Mie mi-a plăcut enorm pentru că nu mi s-a părut că ar fi vreun moment de violență gratuită. Chiar și situațiile absolut oribile au rolul lor clar în dezvoltarea ulterioară a personajelor.

Așadar, dacă vreți să citiți un volum captivant, despre oameni care trec prin iad și supraviețuiesc așa cum pot, dacă vă place acțiunea, dar și romanele psihologice, eu vă recomand Frumoasele adormite. Nu vă lăsați descurajați de numărul mare de pagini, se citește foarte repede. De fapt, dacă o începeți zilele astea, aveți timp s-o terminați până lunea viitoare (28 ianuarie), când are loc Clubul de Lectură Nemira #65, unde discutăm chiar despre acest roman.

Cartea poate fi cumpărată de pe site-ul editurii Nemira sau din librării online precum Libris sau Cartepedia.