Leapșa: 2018 review

Noul an a început de câteva zile și a venit momentul să ies din hibernare. Pentru că 2018 mi s-a părut un an destul de obositor, am ales să profit de concediul de început de an ca să mă relaxez, așa că am încercat să-mi petrec timpul departe de telefon și de laptop. Am revăzut toate cele 8 filme din seria Harry Potter, așa că mi-am reîncărcat bateriile din plin. Totuși, înainte de a privi către 2019, vreau să mă uit la anul care s-a încheiat și să-i fac un mic rezumat. Așa că mai jos am răspuns la deja-tradiționala leapșă de final de an, pe care sper s-o preia și Andreea, Teo, Dede și Onisim.

1) Câte cărţi ai citit în 2018?

Anul trecut am citit doar 52 de cărți, deși mi-ar fi plăcut să ajung la 60. Totuși mi-am propus 50 la început de an și am depășit acest număr, așa că sunt destul de mulțumită. Oricum, așa arată anul 2018 în cărți pentru mine.

2) Dintre ele, care au fost cele mai memorabile (în sensul bun)?

Copiii timpului este de departe cea mai bună carte pe care am citit-o anul trecut. E un SF exact pe gustul meu, are doza aceea de fantastic care te face să te simți ca un copil care descoperă lumea. Și, desigur, totul e combinat cu o serie de circumstanțe care să facă povestea plauzibilă și posibilă din punct de vedere științific. Alte titluri memorabile ar fi: Puterea (o distopie genială), Wildcards (cel mai bine scris volum colectiv pe care l-am citit vreodată) și Apusul (dacă viitorul e predestinat, aș vrea să fie cel descris aici. E suficient de negru cât să fie realist, dar suficient de optimist cât să merite trăit).

3) Care e cel mai frumos citat pe care l-ai descoperit în 2018?

„Prețul plătit pentru a fi destul de inteligent ca să devii prima specie conștientă de existența cosmosului este capacitatea de a simți un univers întreg de întunecare”
Câteva motive să iubești viața de Matt Haig

4) Ce carte citită în 2018 ţi-a displăcut/te-a dezamăgit cel mai tare?

Anul trecut am încercat să nu am așteptări prea mari de la cărți. Am vrut să mai ies din zona mea de confort literar, așa că nu mi-am imaginat că fiecare carte citită o să mă impresioneze… și deseori, chiar mi-au plăcut cărțile pe care le-am încercat. Așa că singurele dezamăgiri au fost romanele citite pentru Blogosfera SF&F în prima parte a anului trecut, despre care am scris atunci. Dar chiar și așa, am învățat ceva citind acele romane: doar pentru că o editură pune un titlu în colecția lor de SF nu înseamnă că știu ce presupune un volum SF reușit. Așa că am decis să nu mai experimentez prea tare cu genul meu preferat și să aleg pe cât posibil titluri ale editurilor care mi-au oferit până acum lecturi de calitate.

5) Ai participat la vreun eveniment literar anul trecut (lansare, târg de carte etc)? Dacă da, care a fost preferatul tău?

Și anul acesta am participat la toate târgurile, lansările și evenimentele literare la care am putut ajunge. Majoritatea mi-au plăcut mult, așa că mi-e greu să numesc un preferat, dar voi alege cele două ediții de Shop my library organizate de Andreea, unde am avut ocazia să vorbesc cu cititori fantastici pe care abia aștept să-i revăd (și unde am cunoscut-o pe Ioana, care e o persoană minunată!)

6) Care este cel mai bun film pe care l-ai văzut în 2018?

Am menționat la începutul articolului că am revăzut filmele din seria Harry Potter. La primele 5 m-am uitat în ultimele zile ale anului trecut și mi se par în continuare pur și simplu superbe. Nu perfecte, ci superbe. Dintre filmele apărute anul trecut, voi alege Black Panther și Bohemian Rhapsody.

7) Ce cuvânt rezumă cel mai bine anul 2018 pentru tine?

Căutare. După ce am terminat facultatea în 2017, viața mea s-a schimbat complet. De aceea, anul trecut am încercat să-mi caut echilibrul și locul, să-mi pun la punct micile și marile detalii. N-am ajuns la finalul acestei călătorii, dar am făcut câțiva pași destul de importanți pentru mine, așa că deși n-am găsit vreun răspuns, m-am bucurat de procesul de a căuta.

8) E vreun moment de anul trecut pe care nu vrei să-l uiţi?

Momente am mereu o mulțime, prinse între paginile jurnalului personal sau în poze păstrate în telefon. Anul acesta am încercat să apreciez mai mult momentele mici, plimbările prin parc, prăjiturile împărțite în doi, zâmbetele, o seară citind împreună, popcornul la filmele văzute de acasă… Pe acestea le remomerez în zilele mai dificile.

Totuși, sunt și momente mari: câteva zile petrecute cu sora mea în Londra, excursia de după Crăciun de la Bușteni cu toți cei dragi, întâlnirea cu bloggerii din vinerea Gaudeamusului, ziua petrecută la Therme și participările la Shop my library și la Secret Santa Blogger Edition.

9) Ce dorinţă ţi s-a împlinit în 2018?

Mi-am găsit curajul de a merge la psiholog și am descoperit că nu-ți trebuie deloc curaj. Acțiunea asta de a merge să stai de vorbă despre tine cu o persoană specializată e înconjurată de foarte multe prejudecăți de care m-am lovit și eu. Dar în realitate, e doar cea mai bună metodă de a te cunoaște, înțelege și accepta pe tine însuți. Absolut toți avem o grămadă de lucruri în trecutul nostru care ne-au afectat în moduri pe care nu le putem mereu înțelege sau accepta. Un psiholog te ajută să le vezi și să le pricepi. Și a căuta să te descoperi nu e un semn de slăbiciune sau de nebunie, nu e un moft sau un motiv de îndoială. E pur și simplu un semn că vrei să te înțelegi mai bine.

10) Scrie o dorinţă pentru anul 2019.

Să-mi cumpăr o bicicletă. Serios, asta vreau să fac anul acesta. Nimic complicat, nimic motivațional, nimic profund. Vreau o bicicletă pliabilă din Decathlon cu care să pot ieși în weekend în parc :)

Vă urez un an nou fain, plin de cărți bune și de obiective împlinite!