Recenzie: Și mă întunec (Saga Cuceritorului #1)

Deși plănuisem ca astăzi să vă povestesc despre al doilea volum din Saga Cuceritorului, am observat că n-am apucat niciodată să scriu despre Și mă întunec. Așadar, dacă încă nu i-ați cunoscut pe Lada, Radu și Mehmed, atunci sper să vă conving că v-ar plăcea compania lor.

Ladislav Drăculea, poreclită Lada, este fiica mijlocie a lui Vlad Țepeș. În urma unei rebeliuni valahe eșuate, ea și fratele ei mai mic, Radu, vor fi trimiși sultanului drept garanție a loialității tatălui ei față de Imperiul Otoman.

Însă Lada nu e o simplă domniță, gata să se adapteze vieții la o nouă curte. Tânăra este o luptătoare feroce, care își iubește țara mai mult ca orice, dorindu-și nu numai să se întoarcă acasă, dar și să se răzbune pe turcii care i-au înrobit patria. Radu, în schimb, a crescut în umbra ei și a devenit un băiat sfios, priceput la a-i citi pe cei din jur, dar nepriceput în lupta fizică.

Cei doi se împrietenesc cu Mehmed, fiul sultanului, care ajunge să-i considere prieteni. Însă viețile celor trei sunt mereu influențate de jocurile politice din Imperiu, dar și din Valahia, așa că relațiile dintre ei nu sunt deloc ușoare. Mai ales că, pe lângă problemele externe, între ei intervin și mândria, îndoielile și gelozia fiecăruia.

E foarte ciudat să citești despre istoria ta, văzută dintr-o perspectivă străină. Deși știu că tot ce am citit e ficțiune, sentimentele Ladei față de pământurile și de oamenii ei mi-au amintit că asta învățam noi la istorie că simțeau voievozii români. Însă, dacă la școală laudele păreau menite doar să ne distragă atenția de la toți conducătorii despre care nu învățam nimic, în cazul acestei cărți citeam despre sentimentele unei fetițe față de locurile ei natale. N-ai cum să nu fii impresionat de ea. Mai ales că, fiind femeie, e luată mereu în râs și trebuie să demonstreze lucrurile de care e capabilă. Așadar, în ciuda faptului că era înfricoșătoare uneori, mi-a devenit repede simpatică.

Pe Radu nu l-am putut îndrăgi la fel de ușor, dar l-am înțeles. Unde Lada vedea dușmani și pericole, el vedea o nouă viață, una mai bună. Unde ea vedea patria mamă, el vedea doar durere și suferință. Deși cei doi s-ar completa perfect, deși împreună ar putea fi o echipă de neînfrânt, sunt prea multe lucruri care îi despart. Mi-am dorit să le poată rezolva sau depăși, mi-am dorit să devină cu adevărat sprijin unul pentru celălalt... dar n-am să vă spun dacă reușesc sau nu :)

În schimb, cred că e clar că m-au atras foarte mult personajele acestui roman. Sunt foarte bine construite, iar accentul cade pe dezvoltarea lor, pe felul în care fac față situațiilor în care se găsesc. Din punct de vedere psihologic, e foarte interesant de urmărit parcursul lor interior și modul în care gestionează toate emoțiile prin care trec.

Totuși, este și un roman plin de acțiune. Uneori, pare că ghinioanele îi urmăresc pe cei trei, însă atunci când ești în centrul jocurilor politice, ești în mijlocul unei pânze de păianjen. Acolo, un pas poate face diferența între pradă și prădător, între viață și moarte, așadar e normal ca pericole să se găsească din plin.

Așadar, dacă vă place să citiți despre intrigi de la curte, despre personaje puternice și bine conturate, dar și despre Valahia văzută din exterior, atunci o să vă placă Și mă întunec. Și deși personajele sunt tinere, nu cred că e un roman dedicat în mod deosebit adolescenților, ci poate fi citit de oricine, cu mare plăcere, mai ales că abordează tangențial și alte teme, cum ar fi religia, homosexualitatea sau rolul femeii într-o societate medievală.

Cartea poate fi cumpărată de pe site-ul editurii sau din librării online precum Libris sau Cartepedia.