Recenzie: Acum mă înalț (Saga Cuceritorului #2)

Din câte știu eu, există cititori cărora le place să aibă în bibliotecă toate volumele unei serii înainte să o înceapă, pentru a putea descoperi toată povestea, fără pauze. De partea cealaltă, există cititori care preferă să devoreze cât mai repede fiecare roman al unei trilogii, chiar dacă mai apoi vor trebui să aștepte apariția următorului volum.

Eu fac parte din a doua categorie, îmi place să citesc titlurile dintr-o serie pe măsură ce apar pe piața de carte. Însă pentru mine, dezavantajul principal nu este așteptarea, ci frica de uitare. Înainte să încep orice continuare, mă gândesc că poate a trecut prea mult timp de când am citit volumul anterior și că poate nu-mi amintesc suficiente detalii pentru a mă bucura de poveste. Citind Acum mă înalț, toată teama mea s-a destrămat încă de la primele pagini. Am avut imediat senzația că nu plecasem niciodată de lângă personajele pe care am ajuns să le îndrăgesc.

Ajunsă în țara ei alături de o trupă de ieniceri valahi, Lada descoperă cu stupoare că tronul din Târgoviște nu o aștepta, ci fusese deja ocupat de un boier, care se intitula acum prinț. De asemenea, fiica lui Vlad Țepeș nu reușește să găsească niciun pic de susținere pentru ea și pentru pretențiile ei de a conduce. Încercând cu disperare să facă ceva pentru a-și revendica tronul, Lada caută răzbunarea terorizând cetăți… până când Huniade îi face o ofertă de nerefuzat.

Între timp, în Imperiul Otoman, sultanul Mehmed se preface a fi un simplu puști preocupat doar de petreceri. Alungându-l pe Radu din preajma sa, Mehmed i-a oferit de fapt oportunitatea de a se ocupa pe ascuns de obsesia principală a sultanului: cucerirea Constantinopolului. Astfel, Radu gestionează personal construirea unei flote invincibile, în timp ce încearcă să nu se lase afectat de răceala pe care Mehmed i-o arată în public.

Într-un roman presărat de lupte pentru putere, mândrie sau onoare, cei trei vor descoperi că legăturile dintre ei sunt mult mai șubrede decât credeau și că atunci când la mijloc sunt orgolii puternice, dragostea devine un mijloc de a folosi pe cineva și nu un scop în sine.

La fel ca în cazul primului volum, mi-au plăcut enorm personajele. Ba mai mult, acum m-a impresionat și evoluția lor, modul cum au lăsat anii tinereții în urmă pentru a-și asuma responsabilitățile de conducători. Cel puțin Lada și Mehmed, care se află în poziții de putere, au fost obligați să se maturizeze și să facă niște compromisuri extrem de dure. Radu, însă, este prins la mijloc între ei doi, între o soră și un prieten care îi cer să le ofere totul, fără să ia seama la nevoia lui de afecțiune.

Mai mult, în acest volum se dezvoltă și Nazira, un personaj care și-a găsit deja echilibrul și fericirea și acum încearcă să-l ajute pe Radu să renunțe la lucrurile care îi fac rău. Și ea, și Radu vor fi nevoiți să facă propriile compromisuri, pentru că acesta e subiectul central al acestui volum. Mizele au crescut, e nevoie de oameni puternici care să cucerească atât Valahia, cât și Constantinopolul, însă asta nu se poate face fără sacrificii. Întrebarea este dacă cei doi conducători pot și vor să renunțe la sentimentele lor de dragul pământurilor și cuceririi.

Acțiunea din Acum mă înalț a devenit, prin urmare, mult mai întunecată, presărată de morți nevinovate și de inimi frânte, de cadavre călcate în picioare și de acțiuni încărcate de ferocitate și cinism. E o lectură mult mai dură, dar și mai autentică, pentru că nu e nimic glorios într-o cucerire și nimic blând în jocurile puterii. Există și mișcări abile sau vărsări de sânge evitate, se simte și un strop de speranță în întuneric, dar tensiunea pare să crească într-un ritm foarte accelerat, prevestind un volum trei plin de suferință.

Din nou, m-a fascinat să citesc despre personaje românești, așa cum sunt ele văzute de un autor străin și din nou, mi s-a părut interesant modul dur și de neclintit în care sunt portretizați valahii. De data asta, însă, o mare parte a acțiunii a avut loc în Constantinopol, așa că am putut să admir și personajele din acea cetate, stilul lor de viață bazat pe gloria de mult apusă a orașului.

Așadar, dacă n-ați citit până acum această serie, vă recomand să-i dați ocazia să vă convingă că are personaje de neuitat, o acțiune foarte bine scrisă și că relatează fără ocolișuri despre cum se câștigă puterea într-o lume plină de jocuri de culise. Și dacă v-a plăcut primul volum, e musai să citiți Acum mă înalț!

Cartea poate fi cumpărată de pe site-ul editurii sau din librării online precum Libris sau Cartepedia.