Recenzie: Cititoarea

Am ajuns să citesc acest roman numai datorită titlului. Mă plimbam pe la Bookfest cu prietenul meu, care mi-a zis la un moment dat că a găsit o carte perfectă pentru mine. M-am uitat neîncrezătoare la el până când mi-a arătat volumul și am înțeles la ce se referea. Cititoarea a devenit repede prima carte pe care mi-am cumpărat-o din impuls la un târg de carte din ultimii ani. Și am avut un noroc fenomenal, pentru că mi-a plăcut enorm!

Sefia a trăit întotdeauna izolată de oameni. Părinții ei au învățat-o de mică să nu se lase văzută, iar mătușa Nin, o hoață expertă în lacăte, i-a construit ascunzătorile perfecte. Însă părinții ei erau vânați, așa că, inevitabil, asasinii i-au găsit. Nu și pe Sefia, care a reușit să fugă împreună cu Nin. De atunci, își trăiește viața prin păduri, veșnic în mișcare pentru a nu putea fi prinsă.

Însă atunci când și Nin este descoperită și răpită, Sefia decide să nu mai fugă, ci să afle de ce e urmărită și ce este obiectul ciudat care i-a rămas de la părinții ei. Încet-încet, descoperă că poate dezlega simbolurile de pe pagini și că răspunsul la a doua întrebare se află chiar în fața ochilor ei: Aceasta este o carte.

Și este și ceva mai mult: este o poartă spre o lume care se ascunde imediat sub suprafața lucrurilor, o lume magică, plină de putere, care te ajută să înțelegi tot ceea ce te înconjoară. Pentru că totul e o carte, dacă știi cum să citești.

Aceasta nu este doar o carte. Autoarea a transformat-o în ceva mai presus de-atât. Între copertele Cititoarei se ascund pagini rupte sau arse, cu mesaje lăsate unde nu te aștepți, cu porțiuni șterse și cu fragmente distruse. E mult mai mult decât o carte, aceasta este o experiență. Este o poveste despre magia lecturii și magia din noi, o poveste care îți va umple sufletul de mândrie pentru că și tu, la fel ca Sefia, știi ce minuni poate ascunde o carte.

Da, este un roman pentru copii, dar chiar și așa, binele și răul se amestecă în personaje. Protagonista este o mică hoață, al cărui prieten este un ucigaș profesionist, deși încă nu i-a dat mustața. Cei doi sunt ajutați de un pirat, dar care are o inimă mare. Antagonista este convinsă că face ceea ce trebuie pentru binele lumii, deși mijloacele ei sunt cel puțin îndoielnice. Și tocmai pentru că fiecare personaj este umanizat de calitățile și defectele sale, cartea asta este atât de ușor de citit. N-ai cum să nu empatizezi cu o parte dintre protagoniști. N-ai cum să nu-i iubești.

Însă partea mea preferată este magia lumii pe care o pot vedea doar cititorii, acea lumină care se ascunde sub suprafața lucrurilor. Mi se pare o metaforă superbă pentru felul în care cititul te transformă, te face să vezi mai ușor esența lucrurilor. Citind despre alții, înțelegi mai bine oamenii din jurul tău, dar și propria persoană. Și e minunat să descoperi cum și-a imaginat această magie Traci Chee.

Spuneam că este o carte pentru copii, dar cred că e superbă indiferent de vârsta cititorului. Ba cred că e mai faină pentru cei care citesc de ceva timp. E o carte de aventuri, care îți amintește cum se vede lumea prin ochii unui copil, cum totul e fascinant și plin de mistere și de magie. E un roman care îți arată cât de ușor e să fii curajos și cât de simplu se poate distinge binele de rău. Și e un volum care te va face să te reîndrăgostești de lectură, de cărți, de minunile ascunse între coperte.

În plus, acțiunea nu e deloc previzibilă. Au fost câteva momente în care m-a surprins turnura pe care o iau evenimentele, au fost câteva personaje care m-au indus în eroare până în ultima clipă, au fost momente când cartea însăși îmi mai ascundea câteva secrete. Așa că v-o recomand dacă iubiți cărțile și cititul, dacă vă e ușor să credeți în magie și dacă vă doriți să trăiți o serie de aventuri minunate.

Cartea poate fi cumpărată de pe site-ul editurii Young Art sau din librării online precum Libris sau Cartepedia.