Recenzie: Bad Romance

Citesc foarte rar cărți romantice. Sunt o persoană care crede că iubirea nu e de-ajuns pentru ca doi oameni să poată conviețui. Cred că o relație e ceva ce se construiește de-a lungul timpului de către doi oameni dedicați. Și mai cred că o poveste de dragoste nu e alcătuită doar din plimbări prin parc și cine romantice, ci și din frecatul veceului sau certurile pe temperatura de la termostat.

Dar cred și că-ți poți pierde capul pentru persoana greșită, că poți să te minți singură că ți-e bine, că iubirea ți-e de-ajuns și toate astea doar pentru că nu știi cum să pleci.  De aceea am vrut să citesc Bad Romance. Am vrut să văd că există o carte pentru cele care nu știu să plece. O carte care să-ți transmită un singur lucru: tu ești responsabilă pentru tine. Și doar pentru tine.

Acum un an, Gavin, artistul chinuit de orășelul prea mic în care trăiește, a observat-o pe Grace. Tânărul fusese părăsit recent de iubita lui și încercase să se sinucidă, dar acum părea să se simtă mai bine... și mai atras de Grace. Căreia i-a oferit ceea ce ea credea că e relația perfectă. Doar că de-a lungul anului petrecut împreună, ea a început să înțeleagă că el e doar o capcană, o persoană care o ține în loc, captivă într-o relație abuzivă. Acum, Grace trebuie să se aleagă pe ea.

Dar înainte de a pune punct relației, tânăra ne va purta prin povestea iubirii lor, începând cu momentele în care tânjea după Gavin și ajungând la clipele în care a început să înțeleagă că el nu e pentru ea.

Cel mai fain lucru la cartea asta e că îți arată cum e, cu adevărat, o relație toxică. Nimeni nu se trezește peste noapte abuzat, ca să poată pur și simplu să plece. E ca povestea cu broasca scufundată în apă care se încălzește treptat: când apa fierbe, e deja prea târziu pentru broască să mai fugă. La fel e și povestea dintre Gavin și Grace. La început, au o relație absolut perfectă: el e evadarea ei din iadul de acasă, unde se simte nimic mai mult decât o slujnică, iar ea e colacul lui de salvare într-o mare de tristețe care îl apasă. Până când, încet-încet, Grace își dă seama că ea e mereu de vină pentru tristețea, gelozia și furia lui Gavin, ca și cum e datoria ei să le împiedice și să-i asigure lui fericirea.

Mi-au plăcut mult și personajele, în special Nat și Lys, prietenele lui Grace și cele care au ajutat-o atunci când avea cea mai mare nevoie de ele. Cumva, întreaga viață a lui Grace părea rețeta spre dezastru: o familie destrămată, un tată alcoolic, o mamă abuzată și acum, un prieten abuziv. Dar cele două prietene au fost cu adevărat evadarea ei din iad, pentru că au ajutat-o să vadă adevărul despre Gavin și apoi i-au oferit tot ce avea nevoie ca să se elibereze.

Gavin, în schimb, a fost exact pe dos. Se vede că are multe probleme nerezolvate, în ciuda mediului perfect sigur și deschis în care a crescut. Apropo, mi-au plăcut enorm părinții lui, deși mi i-aș fi dorit mai fermi când venea vorba de ceea ce are sau nu voie să facă fiul lor sinucigaș. Revenind la el, mi-e greu să-l condamn pentru că sunt convinsă că nu încerca intenționat să o facă prizonieră pe Grace. Pur și simplu cred că avea mult prea multe emoții pe care nu știa cum să și le gestioneze, așa că răbufnea în crize de gelozie sau crize de victimizare. Și cum poți fi supărată pe un băiat care plânge, nu? E simplu: atunci când înțelegi că are probleme și că nu e datoria ta să i le rezolvi, mai ales dacă el n-o face.

Totuși, mi-a plăcut mult cartea pentru că vorbește despre alegerile și sarcinile fiecăruia. Despre faptul că siguranța și fericirea ta sunt propria ta responsabilitate, în timp ce sentimentele celor din jur țin de ei. Nu poți controla reacția unui om, poți controla doar propriile acțiuni. Și nu merită să te sacrifici pentru nimeni, niciodată. O relație sănătoasă e una în care ambii parteneri cresc împreună, nu cea în care unul îl trage în jos pe celălalt sau cei doi se sabotează reciproc. Și despre aceste lecții vorbesc toate relațiile din Bad Romance: și cea dintre Grace și Gavin, și cele dintre părinții sau prietenii lor.

Așadar, vă recomand cartea indiferent care sunt credințele voastre personale despre iubire și relații. E un roman bazat pe fapte reale și se simte că e scris de cineva care știe despre ce vorbește. Cred că o să vă ajute să înțelegeți mai bine anumite aspecte ale interacțiunilor dintre oameni. Pe mine, una, m-a ajutat să văd cu alți ochi câteva relații de prietenie, așadar nu e musai să fiți în vreo relație abuzivă ca să vă ofere o nouă perspectivă asupra lucrurilor.

Cartea poate fi cumpărată de pe site-ul editurii Herg Benet sau din librării online precum Libris.