Recenzie: Un tron întunecat de Kendare Blake

Când vine vorba despre trilogii, deseori al doilea volum mi se pare cel mai slab. Primul roman mă cucerește prin universul și personajele pe care mi le prezintă, ultimul vine cu încheierea mult așteptată, dar al doilea volum e de cele mai multe ori foarte previzibil. Scopul lui e să miște puțin lucrurile, rearanjând personajele pe tabla de joc, eventual ridicând miza pentru volumul al treilea. Există, desigur, și excepții de la regulă. Iar această carte e una dintre ele.

Anul Ascensiunii a început și niciuna dintre regine nu are de gând să renunțe prea ușor la pretențiile ei la coroană. Katherine a supraviețuit nopții de Beltane, însă experiența din Domeniul Breccia a schimbat-o pentru totdeauna: acum nu mai are nicio reținere în a se otrăvi și o face aproape cu voluptate. Arsinoe a aflat și ea ceva care schimbă totul, și deși nu vrea să ucidă pe nimeni, nici nu are de gând să-și dezvăluie nou-descoperitul avantaj. Iar Mirabella începe să înțeleagă că surorile ei sunt, totuși, niște forțe de temut.

Dar cele trei regine nu sunt singure în această luptă. Oamenii din anturajul lor au propriile interese și nu toată lumea vrea să joace cinstit.

Când am terminat de citit cartea, mi-am dat seama că m-a entuziasmat neașteptat de mult. Mult mai mult decât primul volum, de fapt. Ceea ce nu înseamnă că e o carte extraordinară. N-o să-ți schimbe viața, n-o să te provoace să-ți pui întrebări existențiale și clar nu o să te determine să vrei să vizitezi insula Fennbirn prea curând (nu dacă ții la viața ta). Dar asta nu înseamnă că nu e o carte faină, plină de răsturnări de situație, care o să te țină cu sufletul la gură.

Din punctul meu de vedere, Un tron întunecat e o poveste care excelează la a-ți înșela (și depăși) așteptările. Încă din primul volum, ni s-a spus că doar una dintre cele trei regine va supraviețui și e o serie suficient de întunecată încât să credem acest lucru. Povestea celor trei surori e plină de trădări, uneltiri și de crime, așa că eu am crezut că acest volum se va încheia cu doar două regine vii, care se vor înfrunta în cartea următoare. N-am să vă spun ce se întâmplă de fapt în carte, dar vreau să vă dezvălui faptul că presupunerile mele nu puteau fi mai greșite.

Și așa e tot romanul: orice presupunere ai avea, se va dovedi greșită. Nimeni nu e ceea ce pare, nimeni nu joacă după reguli, totul e altfel față de cum crezi tu că ar trebui să fie. Chiar și personajele s-au schimbat mult: Katherine e literalmente alt om, și din preferata mea a ajuns repede pe ultimul loc. Ceea ce e o problemă, pentru că acum habar n-am cine mi-aș dori să supraviețuiască până la final.

Totuși, nu mai contează atât de mult, pentru că finalul poveștii e atât de neașteptat încât habar n-am cum s-ar putea desfășura mai departe povestea. Desigur, finalul e și un cliffhanger care lasă toată situație în aer, ceea ce nu mă bucură prea tare. Dar e o strategie care funcționează, pentru că acum abia aștept ultimul volum.

Așadar, îți recomand Un tron întunecat (și volumul precedent, desigur), dacă îți place genul Fantasy, dacă nu te deranjează tușele întunecate ale unei povești despre lupta pentru putere și dacă îți place să-ți fie tras preșul de sub picioare de către autorul unei cărți. Dar dacă ai citit deja cartea, lăsă-mi un semn în comentarii, ca să suferim împreună până când apare volumul al treilea :)

Cartea poate fi cumpărată de pe site-ul editurii Corint sau din librării online precum Libris sau Cartepedia.