Recenzie: Furia Roșie de Pierce Brown

Am început să citesc Furia Roșie foarte recent, atunci când am aflat că autorul urmează să viziteze România. Știu că a fost o trilogie destul de îndrăgită la apariție și nu-mi dau seama de ce am tot amânat lectura ei. Dar acum înțeleg fenomenul din jurul cărții: romanul e o combinație foarte faină între Jocurile foamei și Jocul lui Ender, cu puțin din Minunata lume nouă, pentru savoare. N-are cum să nu te prindă.

Darrow e un Roșu de pe Marte, ceea ce înseamnă că deși are doar 14 ani, e deja căsătorit și lucrează alături de restul clanului său în minele marțiene, riscându-și viața zi de zi. Scopul Roșilor este să extragă helium-3, o substanță care poate grăbi procesul de terraformare. Sacrificiul și viața lor subterană va însemna un viitor prosper pentru generațiile viitoare, care vor trăi fără griji la suprafață.

Cel puțin așa sună propaganda oficială, pe care le-o spun Aurii - casta conducătoare - iar și iar. Însă soția lui Darrow, Eo, nu mai crede minciunile lor, ci vede că Roșii sunt doar sclavi care muncesc pentru mâncare, acceptând resemnați pedepsele Culorilor superioare. Așa că Eo se revoltă... și moare. Astfel, Darrow devine cel care va duce mai departe visele soției lui pierdute și va ajunge acolo unde niciun Roșu nu ar putea îndrăzni să viseze: chiar în mijlocul școlii Auriilor.

Deși Furia Roșie a fost o serie foarte populară, am reușit să evit spoilerele de-a lungul timpului. Prin urmare, în timp ce citeam prima parte a cărții, am avut tot felul de ipoteze despre ceea ce urmează să se întâmple. Pe unele le-am nimerit, dar realitatea de pe Marte, cea despre care Roșii nu bănuiau nimic, m-a luat complet prin surprindere.

De fapt, cam acesta e stilul romanului: pare previzibil, pare că urmează un tipar, o rețetă pentru o carte despre revolte... apoi te dă complet peste cap cu câte un element neașteptat. În plus, la început stilul o să ți se pare cumva redundant, pentru că toată lumea repetă culorile tuturor aproape obsesiv. Dar apoi înțelegi că așa sunt îndoctrinați să gândească: după culori, nu după meserii sau nume. Nu există polițiști, ci Obsidieni. Nu există mineri, ci Roșii. E simplu în aparență, dar plin de lecții despre propagandă în substrat.

Personajele, în schimb, nu sunt la fel de profunde. Deși evoluează pe parcursul romanului, Darrow e destul de unidimensional. E mânat de furie și de dorință de răzbunare, deși învață să-și controleze și să-și canalizeze mai bine aceste sentimente. Are totuși parte de câteva momente de conflict interior, când trebuie să aleagă între a deveni un ucigaș sau a abandona visul revoluției, dar, din nou, mi-a lăsat impresia că nu are decât o idee, și aia fixă.

Restul Auriilor pe care îi vom cunoaște sunt și ei destul de simpli: toți caută puterea, unii pentru a evita rușinea înfrângerii, alții pentru a demonstra ceva. Toți se luptă pentru același lucru. Totuși, există și două excepții, două personaje care m-au impresionat. Primul este Sevro, lupul singuratic, mereu subestimat, mereu învingător și loial până în măduva oaselor. Și a doua ar fi Mustang, pe care cred că o voi descifra abia în volumele viitoare. Pare uneori doar femeia care trebuia să-l contrabalanseze pe Darrow (și de care el trebuia să se îndrăgostească), dar e totodată o luptătoare care are propriile planuri. Abia aștept să aflu ce o motivează pe ea, ca să descopăr dacă teoria mea se adeverește sau nu.

De asemenea, abia aștept să citesc și următoarele romane pentru că vreau să aflu mai multe despre acest univers fictiv, despre modul cum e condusă rasa umană și cum sunt create diferențele dintre Culori. Însă, pentru că acțiunea din Furia Roșie s-a petrecut exclusiv pe Marte (ba chiar pe o porțiune destul de restrânsă a planetei roșii), cel mai mult aș vrea să descopăr cum ar putea funcționa o revoluție în condițiile în care vorbim de planete întregi, separate prin mii de kilometri de spațiu și conduse de oameni care n-ar ezita să distrugă o întreagă lume pentru a-și perpetua stilul de viață.

Cartea poate fi comandată online de pe site-ul editurii Paladin sau din librăriile online Libris sau Cartepedia.

De asemenea, după cum spuneam la începutul articolului, Pierce Brown va vizita Bucureștiul: azi, 23 aprilie, de la ora 15:00 îl puteți întâlni la British Council Library [link event], iar miercuri, 25 aprilie, de la ora 14:00, va fi prezent la Teatrul Apolo 111 [link event]