Recenzie: Arlequine de George Cornilă

De-a lungul timpului, am citit două tipuri de volume de povestiri: cele care conțin proze scurte cu o temă comună, scrise de mai mulți autori și cele care conțin texte pe diverse teme, scrise de un singur autor. De data acesta, însă, am avut senzația că am în față o combinație foarte faină dintre cele două, pentru că deși Arlequine are întreg cuprinsul semnat de același scriitor, textele au o atmosferă comună care dă unitate povestirilor.

Despre volum:

Prozele sunt grupate în patru categorii: iezme, fiare, otrăvuri și lumi. Poveștile încadrate la iezme cuprind texte în care apar năluci și năzuiri cu formă umană, ființe, spirite și creaturi care se ascund printre noi. Fiarele nu sunt doar monștri sângeroși, ci animale de toate felurile și formele, inclusiv umane prin aspect, dar animalice prin purtare. Otrăvurile pot fi substanțe ucigătoare amestecate în mâncăruri exotice, dar și fructe de basm sau prafuri care trec neobservate. Lumile sunt universuri fascinante, cu reguli asemănătoare cu ale lumii noastre, dar cu mici detalii suplimentare care schimbă totul.

Poveștile din acest volum abordează teme variate, de la legende românești la tehnologii extraterestre, de la basme clasice reinterpretate la monștrii ascunși în temple maiașe. De asemenea, acțiunea textelor este plasată din cea mai adâncă junglă africană până în cele mai frumoase cetăți europene, iar timpul în care se desfășoare poveștile se întinde din vremuri trecute, încărcate de magie și superstiție și până în viitorul în care esența sentimentelor este extrasă și integrată într-o secvență de cod.

Însă toate povestirile cuprind aceeași picătură de supranatural, de posibil, de vrăjit, de fantastic care le leagă.

M-am gândit la început că ar trebui, poate, să iau textele la rând și să vă spun câteva cuvinte despre fiecare. Totuși, am preferat să vă las pe voi să le descoperiți, deoarece mi-ar fi teamă să nu cumva să dezvălui prea multe sau, dimpotrivă, prea puține. Nu sunt genul de povești a căror frumusețe stă în secretele nedescoperite de un cititor aflat la prima lectură, ci pot fi recitite de oricâte ori, cu același efect. Dar există o magie aparte a prozelor lui George Cornilă, magie pe care o descriere seacă a subiectului lor n-ar putea-o reda.

Mai exact, eu cred că această magie se ascunde în enumerări. De-a lungul volumului, multe descrieri sunt scrise sub formă de enumerare, care te vrăjește prin ritm, dar și prin trezirea tuturor simțurilor. Văz, auz, miros, gust, simțul tactil, pe toate ți le face atente, pentru a te putea împinge într-o stare în care fantasticul devine posibil. Iezme, fiare, toate par mult mai aproape, la o închidere de ochi distanță. Aceasta e atmosfera întregii cărți, acesta e firul roșu care leagă toate povestirile din acest volum. Sau, de fapt, aceasta e panglica roșie care leagă părul Arlequinei.

Împrietenirea mea cu casa, act pe care îl consider necesar de fiecare dată când un om pătrunde înăuntru, în intimitatea unui astfel de loc, nu s-a realizat pe deplin, în parte din pricina incapacității mele psihice de a o străbate în întregime, în parte din cauza ostilității pe care o simțeam din partea ei, a portretelor de boieri care mă priveau încruntate de pe pereți, a umbrelor pe care le vedeam cu coada ochiului, a rănilor pe care mi le făceam în toate colțurile mobilei vechi și a tuturor zgomotelor ei. Pârâituri, trosnete, scârțâituri, pocnete, pufnituri, icnete, fâsâit de țevi, vuiete venite din nenumăratele guri de aerisire circulare din tavane, amestecându-se cu zgomotele naturii înconjurătoare, susurul pârâului, lătratul distant al câinilor sălbăticiți, bâzâitul diferitelor gângănii și murmurul nedeslușit al pădurii, împuns de zgomote stridente sau surde, toate rămase neelucidate, fie că or fi fost doar strigăte de vulpi, boncăluit de cerbi, șuierat de cucuvea sau cine mai știe.
Arlequine de George Cornilă

În plus, majoritatea povestirilor din volum au un final deschis, care îți șoptește ce se află dincolo de prag și îți deschide ușa, apoi te îmbie să pășești, fără a te însoți. Tu ești cel care scrie ultimele rânduri ale poveștii, finalurile autorului fiind doar niște imbolduri de a păși înainte pe drumul indicat de text. Au fost momente când am privit punctul de la capăt și nu mi-a venit să cred că acolo se termină proza. Și deși cred că există multe moduri de a strica un sfârșit, mai ales unul deschis, acestea mi-au trezit mereu câte un zâmbet. Mi-au plăcut mereu finalurile deschise, iar acestea sunt exact așa cum trebuie.

Dincolo de stil, personajele sunt și ele frumos schițate. Deși citind un text scurt, e greu să descoperi un protagonist la fel de complex ca într-un roman, nu e imposibil să găsești un personaj suficient de bine dezvoltat cât să-ți pară uman, cât să-l poți înțelege, alături de care să simți că ai putea trăi o aventură, un vis sau un coșmar. Chiar dacă nu ai fost vreodată, spre exemplu, un cercetător care să realizeze și să piardă în aceeași zi cea mai importantă descoperire a carierei sale, tot îi poți împărtăși evoluția sentimentelor de la neîncredere, la acceptare, la mărinimie și apoi la disperare.

Și ca să îți mai ofer o mică mostră din ceea ce vei descoperi între copertele acestei cărți, există în cuprins un basm clasic reinterpretat, care deși are o schimbare destul de mare față de sursă, urmărește surprinzător de bine și de natural povestea originală. Mi-a plăcut enorm modul în care asemănările dintre această versiune și cea originală au reușit să evidențieze foarte frumos diferențele.

În concluzie, recomand volumul celor care vor să aibă (din nou) sentimentul că lumea e plină de posibilități, că încă nu i-am elucidat toate misterele, că legendele vechi ascund adevăruri care încă ne mai pot afecta, că lumea nu e chiar așa cum o știm noi.  Dacă nu pleci la drum așteptând acțiune la fiecare pas, ci aventuri de vis (sau de coșmar), atunci o să-ți placă Arlequine.

Cartea poate fi comandată online pe site-ul editurii Crux sau poate fi găsită în acest weekend la târgul de carte Final Frontier. De asemenea, dacă vrei să afli mai multe despre volum, te invit la lansarea care are loc mâine (sâmbătă 24 martie) de la ora 15:30 în cadrul târgului. Detalii în evenimentul de pe Facebook.