Recenzie: Trilogia Născută din fum și os

Am terminat zilele trecute ultimul volum al seriei Născută din fum și os și mi s-a părut un final extraordinar pentru o trilogie minunată. Am citit primele volume atunci când au apărut și m-au impresionat de fiecare dată, dar n-am apucat să scriu pe blog despre ele. Totuși, pentru că le consider unele dintre cele mai bune romane fantasy pe care le-am întâlnit până acum, am decis să vă povestesc despre toate cele #3cărți în acest articol (spoiler free, desigur).

Karou este o tânără artistă din Praga, cu părul albastru și tatuaje fascinante în palme. Caietele ei de schițe sunt pline de desene ale unor monștri cu chip de om, dar cu corpuri de animale. Însă sursa ei de inspirație nu este o imaginație bine dezvoltată, ci însăși realitatea. Bestiile pe care le desenează sunt familia ei.

Crescută de himere, Karou a știut dintotdeauna că lumea e mult mai fantastică decât pare. În spatele unor uși aparent banale, ea știe că se ascund intrările în atelierul lui Brimstone, un loc unde în schimbul dinților poți primi mărgele care împlinesc dorințele. Însă într-o zi, urmele arse ale unor palme apar pe ușile ei și, atunci când acestea iau foc, orice cale de acces între lumea oamenilor și cea a himerelor e tăiată.

Akiva este un înger, deci dușmanul veșnic al himerelor, însă istoria lui ascunde o iubire care nu ține cont de taberele unui război. Venit pe Pământ ca să-i distrugă sursa de aprovizionare a lui Brimstone, îngerul o întâlnește pe Karou, pe care anii de antrenament îi spun că ar trebui s-o omoare, dar pe care inima nu-l lasă s-o ucidă.

Cu ajutorul lui, Karou va afla în sfârșit cine este ea cu adevărat și va încerca să schimbe lumea îngerilor și a himerelor, salvând-o.

De-a lungul timpului, am încercat să citesc cărți Young Adult din toate genurile: distopii, fantasy, SF, cu vampiri, cu extratereștri, realiste… Singurele pe care le-am evitat au fost cele cu îngeri. Nu sunt o persoană religioasă, dar am crezut mereu că anumite lucruri care sunt sacre pentru alții nu ar trebui duse într-o zonă banală, devenind doar o altă specie de masculi de care să se amorezeze fetele de prin cărți.

Totuși, am decis să citesc această serie pentru că acum câțiva ani urmăream un blog fain, care diseca foarte dur, dar just, romanele YA populare atunci. Și despre această serie n-a avut nimic rău de spus. Cori și cu mine nu aveam mereu păreri asemănătoare pentru că unele lucruri care o deranjau pe ea mie nu mi se păreau atât de rele. Dar dacă trilogia asta a impresionat-o, am zis că e musai s-o citesc și n-am regretat nicio secundă.

În primul rând, am înțeles repede că reticența mea despre îngeri nu era necesară. Laini Taylor n-a încercat să reinterpreteze vreun mit biblic pentru a se potrivi poveștii ei. Îngerii ei sunt pur și simplu niște ființe dintr-o altă lume, la fel ca elfii, piticii și alte creaturi ale genului Fantasy. De asemenea, himerele din această serie nu sunt demonii iadului, ci creaturile care trăiau în Eretz înainte de sosirea îngerilor. De fapt, mitologia acestei lumi e pur și simplu fascinantă. De la primele pagini și până la ultimele, universul îngerilor și al himerelor ți se dezvăluie pas cu pas și detaliu cu detaliu. Întreaga lume e construită foarte migălos și atent, dar autoarea a prezentat-o foarte natural, fără infodump și fără a forța lucrurile. Și totul are o explicație, inclusiv portalurile către Pământ, chiar dacă motivele apar mai târziu.

La fel de bine e construită și acțiunea. Sunt lucruri care par uneori în plus, detalii care nu-și au rostul, chiar clișee (cum e insta-love-ul din primul volum), dar fiecare astfel de element își găsește până la urmă explicația și rolul și totul se potrivește perfect, ca un puzzle superb. Născută din fum și os este o serie care te ține cu sufletul la gură, dar suspansul e bine dozat. Te trezești repede dând pagină după pagină fără să mai vrei să te mai oprești vreodată. Apropo de oprit, finalul e și el superb. Nu vreau să-mi scape niciun detaliu, dar vă spun că nu e deloc clasicul „și au trăit fericiți până la adânci bătrâneți”, nu e despre transformarea săbiilor în pluguri, ci e doar un nou început.

Și personajele sunt incredibile… am iubit-o pe Karou, mi-am dorit să fiu ea de nenumărate ori. Viața ei a fost extrem de dificilă, dar a făcut față cu brio. A trecut mereu peste deznădejde și durere și a găsit puterea să facă față pentru că nu e genul de persoană care să stea să-și plângă de milă. Și Akiva i se potrivește perfect, pentru că nici el nu e străin de durere. Desigur, relația lor nu e lipsită de suișuri și coborâșuri, de provocări inimaginabile și de răni. Dar mi se par o pereche superbă. În plus, și restul personajelor sunt extraordinar de bine gândite. Chiar și antagoniștii au niște explicații și justificări, nu sunt răi de dragul răutății. Lumea fenomenală construită în aceste cărți e populată de personaje pe măsură.

Deși e o serie dedicată tinerilor, abordează subiecte destul de dure, inclusiv, război, rasism, trădare, justificarea unor orori și multe altele. Desigur, nu e o trilogie perfectă, dar pe mine m-a cucerit prea tare ca să-i pot găsi vreun defect. Poate nu e suficient de profundă pentru unii, poate povestea de dragoste are un rol prea important pentru alții, dar eu aș recomanda aceste cărți cu mare drag oricărui amator de romane fantasy. Și oricui caută un personaj feminin puternic!

Primul volum poate fi cumpărat de la Cartepedia, volumul al doilea de la Libris, iar ultimul volum se găsește în ambele librării online (Libris și Cartepedia).