Recenzie: Orașul de bronz

Am decis să citesc acest roman la recomandarea lui Teo (Fata din bibliotecă). Nu știam prea multe despre poveste, dar mi-a plăcut coperta (uneori, sunt chiar atât de superficială :D) și m-a atras promisiunea unei lumi exotice. Mă bucur mult că m-am lăsat convinsă, deoarece Orașul de bronz m-a cucerit de la primele pagini. M-au vrăjit djinnii, daev-ii, shafiții și ifriții alături de care am călătorit într-un oraș magic ascuns în mijlocul deșertului.

Nahri e o tânără hoață din Cairo care își păcălește victimele jucând rolul unei tămăduitoare. Totuși, ea e conștientă de faptul că are într-adevăr o putere inexplicabilă: simte bolile oamenilor din jur. De asemenea, Nahri are abilitatea de a înțelege orice limbă pe care o aude și poate vorbi o limbă pe care nimeni altcineva nu o cunoaște.

Însă, într-o zi Nahri folosește această limbă în cadrul unui ritual și invocă fără să vrea un războinic străvechi. Alături de el, va descoperi că magia e reală, că există sute de creaturi magice despre care oamenii nu știu nimic și că ea însăși este ultima descendentă a unei familii care are puterea de a vindeca djinni și daeva.

Întotdeauna m-au fascinat romanele care prezintă lumi misterioase ascunse de ochii oamenilor. Mă atrage încă din copilărie ideea că în jurul nostru s-ar putea întâmpla lucruri incredibile, magice. Și cred că nu sunt singura care a privit în jur și s-a gândit că ar fi păcat să nu existe și ceva mai mult, mai plin de farmec, ascuns și totuși real.

Citind despre Daevabad, orașul magic în care trăiesc djinnii din legendele noastre (deși nu toți adoptă acest nume), am regăsit acea fascinație, dar mi-a plăcut și faptul că societatea lor e foarte asemănătoare cu a noastră. Au aceleași probleme sociale ca noi, doar că totul este accentuat de magie. Fiind creaturi de foc, gata oricând de luptă, pacea devine mult mai greu de păstrat printre ei. În plus, trecutul lor e presărat de pedepse grele de la Creator, așa că religia joacă și ea un rol mult mai accentuat decât în lumea oamenilor. Așadar, deși atmosfera e familiară, magia transformă orașul djinnilor într-o lume suficient de diferită încât să te atragă.

Deși cărțile apărute în colecția Leda Edge sunt deseori considerate YA, acest roman nu mi se pare deloc încadrabil în această categorie. Da, protagoniștii sunt tineri (Nahri are 20 de ani, iar Ali, prințul din Daevabad, are în jur de 17 ani), dar greutățile unei specii întregi atârnă pe umerii lor. Discriminarea rasială, religia, tensiunile sociale, acestea sunt problemele cu care trebuie să se confrunte Nahri, așa că eu aș încadra romanul în genul fantasy și l-aș recomanda iubitorilor genului, indiferent de vârstă.

Revenind la personaje, mi-a plăcut mult felul în care perspectivele lui Nahri și Ali sunt alternate pe parcursul romanului. Tânăra vindecătoare din Cairo descoperă pas cu pas și poveste cu poveste Daevabadul și lumea djinnilor, ajutându-ne și pe noi să o înțelegem. În schimb, Ali a crescut în orașul de bronz, așadar capitolele lui te aruncă direct în mijlocul tensiunilor poporului său. Și cei doi protagoniști sunt foarte interesanți: Nahri e o femeie puternică, nu se lasă prea ușor dusă de nas și își cunoaște valoarea. Ali, în schimb, e foarte naiv. Are convingeri puternice și intenții bune, dar e suficient de rupt de realitate încât planurile lui să funcționeze rareori.

Și, desigur, mai e Dara. Războinicul daeva invocat de Nahri este un personaj legendar în lumea lui - și nu neapărat în sensul bun. Mai mult o enigmă decât un personaj, Dara are un trecut sângeros, dar care nu e în întregime vina lui. De asemenea, și prezentul său ridică multe semne de întrebare, pentru că el n-ar trebui să mai fie în viață. În plus, căldura și grija pe care i le acordă lui Nahri sunt destul de departe de reputația lui de războinic nemilos. Mi-a devenit simpatic de-a lungul cărții, deși mi-a ridicat multe semne de întrebare. Din păcate, va trebui să aștept volumul următor ca să mă lămuresc.

Între timp, însă, vă recomand Orașul de bronz. Este un roman fantasy care prezintă o lume fascinantă, plină de personaje puternice și de intrigi care o să vă țină lipiți de paginile cărții. În plus, dacă vă plac romanele cu un aer exotic, această carte e exact ceea ce căutați!

Cartea poate fi cumpărată de pe site-ul editurii Corint sau din librării online precum Libris sau Cartepedia.