Recenzie: Dorothy trebuie să moară!

Luna trecută căutam o carte subțirică, pe care s-o pot citi pe drumurile scurte cu metroul. Așa am citit Nicăieri nu e ca-n Oz, nuvela care precede acest roman. Mi s-a părut interesantă premiza poveștii, mi-a plăcut ideea unei Dorothy care devine încet-încet o tirană. Prin urmare, nu puteam să nu citesc și romanul care povestește despre revolta celor din Ținutul Oz împotriva lui Dorothy.

Amy Gumm trăiește alături de mama ei alcoolică într-un parc de rulote din Kansas. Tânăra a învățat de mică să-și poarte de grijă deoarece după ce tatăl ei le-a părăsit, mama ei a devenit o persoană care e mai mereu amorțită de alcool și de pastile. În plus, colegii de școală o marginalizează pe Amy pentru că este săracă, așa că nu are nici măcar un prieten. Bineînțeles că visul ei e să se suite într-un autobuz și să plece undeva, cât mai departe, însă mama ei îi zădărnicește mereu planurile.

Asta până în ziua în care o tornadă vine și ia pe sus rulota, cu Amy cu tot. Așa ajunge tânăra în Oz, un ținut pe care credea că-l cunoaște din povești, dar care e mult mai periculos decât își imagina. Celebra Dorothy a găsit o cale să revină în lumea de poveste și a devenit conducătoarea ținutului. În plus, acum este obsedată de a aduna cât mai multă magie, pe care o extrage direct din pământurile fermecate. Așa că devine datoria lui Amy s-o oprească pe Dorothy și să readucă pacea în Oz.

Pentru că este o poveste în care rolurile sunt inversate, cei buni fiind de fapt răi și invers, romanul vorbește despre corectitudine. Amy este o persoană care face ceea ce e cinstit, care crede în ajutorarea celor aflați în suferință și care vrea să lupte împotriva legilor nedrepte. Totuși, și sistemul ei de valori e dat peste cap de misiunea pe care o primește: uciderea tiranei. E corect să omori un om pentru a salva un tărâm? E just să vrei răzbunare pentru cei pierduți în luptă? Sau fiecare persoană merită o a doua șansă?

Acestea sunt doar o parte din întrebările la care ești provocat să încerci să găsești un răspuns, alături de Amy. Restul nelămuririlor tinerei sunt create mai ales de anturajul ei, care refuză să-i ofere informațiile de care are nevoie. Singură într-un ținut pe care nu-l înțelege, înconjurată de aliați care îi spun să nu aibă încredere în nimeni, e ușor de înțeles confuzia protagonistei-narator. Cum știi că alegerea ta e corectă când nu ai toate informațiile? Cum poți avea încredere în oameni care te mint zi de zi? Amy e mereu prinsă la mijloc, nesigură pe ea și pe misiunea ei și plină de ezitări perfect normale. Și tu, alături de ea, încerci să îți dai seama care e calea corectă.

Iubesc cărțile care provoacă cititorii să găsească răspunsuri la probleme deloc simple. Totuși, Dorothy trebuie să moară mi s-a părut un roman care s-ar potrivi mai mult tinerilor, celor aflați încă la vârsta la care încearcă să-și găsească un set de valori în care cred. Mie nu mi s-a părut că am putut aprecia romanul cum trebuie pentru că mi-am găsit răspunsurile cu ceva vreme în urmă.

Totuși, mi-a plăcut cartea. E interesant să vezi cum se pot inversa rolurile clasice dintre bine și rău, e fascinant să descoperi motivațiile adevărate ale unor personaje pe care le considerai mânate doar de altruism și bunătate. Și vă recomand și nuvela despre care vorbeam la început, pentru că descrie foarte bine transformarea prin care trece Dorothy.

Așadar, recomand Dorothy trebuie să moară adolescenților care vor să descopere o lume cu susul în jos, dar și celor cărora le-ar plăcea să citească despre un Ținut Oz complet diferit față de cel al lui Frank Baum.

Cartea poate fi cumpărată de pe site-ul editurii Corint sau din librării precum Libris sau Cartepedia.