Leapșa: 2017 review

A mai trecut un an, 365 de zile cu realizările și decepțiile lor. Ceea ce înseamnă că e din nou momentul să-i provoc pe bloggerii de carte să facă o „recenzie” a anului care se încheie. De data asta, însă, voi începe cu partea care se găsește la final de obicei: dau mai departe lista de 10 întrebări tuturor bloggerilor din Blogosfera SF&F (Iulia, Ștefan, Leontina, Silvia, Silviu, Ileana), dar mi-ar plăcea să citesc și răspunsurile următorilor bloggeri: Andreea (Andreea Pandelea), Andreea (Blog de idei), Mihaela (Ce citește Miss Shady), Duca (Reader's Republic), Veronica (Goldypedia).

1) Câte cărţi ai citit în 2017?

Ieri seară am terminat a 59-a carte, ceea ce înseamnă că am reușit iar să-mi ating obiectivul de a citi minimum o carte/săptămână. Și conform Goodreads, anul meu în cărți arată superb.

2) Dintre ele, care au fost cele mai memorabile (în sensul bun)?

Am scăpat în sfârșit de întrebarea cu cartea preferată, pentru că serios că nu cred că eu pot alege una, așa că de ce le-aș cere altora? Așadar, cărțile care m-au impresionat cel mai mult în 2017 au fost: Mințile lui Billy Milligan, pentru că poveștile inspirate din realitate sunt cele mai cutremurătoare; Un lung drum spre o planetă mică și furioasă, pentru că genul acesta de SF poate fi recomandat oricui; Vassa și Noaptea, pentru că nu seamănă cu absolut nimic din ce-am mai citit și e incredibilă și superbă; Îngerul cauzalității, pentru că așa arată SF-ul acela greu, dur, amețitor pe care îl iubesc; Haiganu, ambele volume, pentru că așa arată un volum puternic ancorat în cultura română, dar ușor de îndrăgit de oricine, din orice colț al lumii, pentru că are și un grad mare de universalitate. Și, desigur, Bășica Lumii și a ne' Lumii, pentru că simți cum scriitura se mută în tine și te schimbă cu fiecare rând, cu fiecare cuvânt.

3) Care e cel mai frumos citat pe care l-ai descoperit în 2017?

Speranța e doar în infinitul posibilităților
Alexandru Lamba - „Arhitecții speranței”

4) Ce carte citită în 2017 ţi-a displăcut/te-a dezamăgit cel mai tare?

Anul acesta chiar am citit multe cărți care mi-au plăcut, așa că e dificil să aleg un volum mai slab. Chiar și cele care nu m-au impresionat sunt, totuși, cărți ok, așa că nici nu aveam așteptări mari de la ele... Totuși, romanul pe care îl voi nominaliza aici este Adevărata poveste a nasului lui Pinocchio, care mi s-a părut mult prea lung pentru a-mi păstra interesul.

5) Ai participat la vreun eveniment literar anul acesta (lansare, târg de carte etc)? Dacă da, care a fost preferatul tău?

Am participat anul acesta la mai multe ca niciodată. În continuare nu pot să mă prefac modestă, preferatele mele sunt Întâlnirile B3. Totuși, mi-au plăcut enorm și Serile Nautilus, o serie de interviuri prin Skype cu autori străini, organizate de editura Nemira.

6) Care este cel mai bun film pe care l-ai văzut în 2017?

N-am prea fost la filme mai deloc anul acesta, așa că am să nominalizez un serial: Black Mirror. Fiecare episod este independent de celelalte și e un semnal de alarmă cu privire la direcția greșită în care ar putea să ne ducă abuzul de tehnologie, în combinație cu părțile urâte ale naturii umane. Însă îmi place că mesajul serialului nu este că tehnologia e diavolul însuși și că ar trebui să ne întoarcem la trăitul în peșteri, ci că noi suntem problema, la noi trebuie lucrat. Sunt sezoane scurte, 3-6 episoade, tocmai a apărut sezonul 4 și abia aștept să văd ce le-a mai trecut prin cap scenariștilor.

7) Ce cuvânt rezumă cel mai bine anul 2017 pentru tine?

Libertate. De vreo 2-3 ani, m-am simțit cumva încorsetată de facultate, am simțit-o devenind mai mult o corvoadă (necesară, dar oribilă) de care abia așteptam să scap. Mă simțeam ca o omidă care a stat prea mult în cocon, așa că, pentru mine, faptul că am terminat și că acum dispun de propriul meu timp mi-a dat o senzație de libertate pe care n-am mai simțit-o până acum. Și poate, și de maturitate, pentru că acum într-adevăr simt că tot ce mi se întâmplă e numai și numai responsabilitatea mea, așa că încerc să aleg doar lucrurile care știu că îmi vor face bine. Nu-mi iese mereu, dar îmi face plăcere să mă redescopăr.

8) E vreun moment de anul acesta pe care nu vrei să-l uiţi?

Sunt multe. Bineînțeles, ar fi momentul când am terminat facultatea și am știu că am scăpat o dată pentru totdeauna. Momentul când am decis că pot să-mi fac singură un cadou din primul meu salariu. Concediile frumoase alături de cei dragi. Balul de absolvire când am avut o rochie galbenă ca a lui Belle. Surprizele de ziua mea. Momentele faine petrecute alături de prieteni, la un boardgame sau la un pahar de vorbă. Descoperirea că eu, antisociala autointitulată, simt nevoia să mai și ies în oraș.

Dar preferatul meu este momentul când am decis să fac pasul următor cu blogul și să-mi cumpăr propriul domeniu. Momentul când am decis că e mai mult decât un hobby, e parte din mine, o parte care merită o investiție adevărată pentru că e prea important ca să nu fie tratat așa cum merită. Poate unora un domeniu nu li se pare mare lucru, pentru mine a fost o declarație: sunt blogger de carte. E mai mult decât ceea ce fac uneori, e ceea ce sunt.

9) Ce dorinţă ţi s-a împlinit în 2017?

Cea de anul trecut: am reușit să termin facultatea. Am reușit să scap. Și nu există destule cuvinte care să exprime cât de mult bine mi-a făcut acest lucru.

Notă: Sincer, facultatea nu a fost un loc atât de oribil. Pe plan profesional, n-aș fi reușit niciodată fără ea, a fost o necesitate și uneori o plăcere. N-aș fi continuat s-o urmez dacă era degeaba. Dar mental, mi-a făcut rău. Nu pentru că e o facultate rea, nu dau vina pe instituție în sine, ba chiar aș recomanda-o celor care vor cu adevărat să lucreze în IT. Dar îți trebuie nervi tari ca să ieși întreg la minte. Sau, poate, e de-ajutor dacă nu-ți pasă la fel de mult ca mie.

10) Scrie o dorinţă pentru anul 2018.

Să aduc puțină ordine și rigoare înapoi în viața mea. După terminarea facultății, am fost puțin mai haotică decât mi-ar fi plăcut, nu mi-am gestionat timpul și resursele așa cum mi-aș fi dorit. Ceea ce voi încerca să îndrept în anul care vine.

Să aveți un 2018 superb!