Carte vs Film: Cele treisprezece motive

Am mai scris o recenzie volumului Cele treisprezece motive cu câțiva ani în urmă, dar acum, pentru că a apărut ecranizarea lui, l-am recitit după ce am văzut cele 13 episoade ale serialului. Ceea ce e destul de ironic, pentru că mi se întâmplă foarte rar să recitesc vreun roman și atunci când am aflat prima dată despre poveste, n-am fost sigură dacă vreau sau nu să-o citesc. Mereu am fost foarte ușor de impresionat și mi-era teamă de o poveste care ar vorbi cu o sinceritate brutală despre problemele adolescenților.

În cele din urmă, mi-am făcut curaj și am citit romanul, descoperind povestea unei tinere confuze și pierdute printre cei din jurul ei. Teoretic, Cele treisprezece motive este un roman care demonstrează că fiecare gest sau cuvânt spus poate avea consecințe inimaginabile. Spun teoretic deoarece mie mi-a lipsit ceea ce consideram cea mai interesantă parte a poveștii: consecințele gestului Hannei. Da, primim o mică mostră din aceste consecințe ale acțiunilor ei, deoarece Clay reacționează la gestul și la casetele ei, dar trăirile unui singur personaj mi s-au părut un lucru prea puțin de oferit cititorilor, aș fi vrut mai mult. Am văzut un potențial extraordinar care a fost pur și simplu ratat.

De aceea, atunci când am aflat că romanul va fi ecranizat, am avut îndoieli, temându-mă că voi regăsi o poveste incompletă. Însă atunci când am decis să văd cele 13 episoade ale serialului (și am stat o noapte întreagă trează pentru că pur și simplu nu mă puteam opri din privit), am descoperit exact ceea ce i-a lipsit romanului: povestea celorlalte personaje, modul cum sinuciderea Hannei și casetele le afectează. De asemenea, ca bonus, am descoperit și un Clay mai puțin pasiv, ceea ce mi-a plăcut și mai mult.

13-reasons-why.jpg

În mare, serialul urmează destul de fidel cartea și motivele Hannei, cu două excepții notabile. Povestea lui Courtney e mult mai intensă în serial, fiind mult mai dureroasă atât pentru ea, cât și pentru Hannah. A doua excepție este scena din final cu Brett, care e mult mai greu de privit decât a fost de citit. Mult mai greu! În rest, lucrurile sunt suficient de asemănătoare încât cei care au îndrăgit romanul să nu se simtă dezamăgiți, iar adăugirile, poveștile și reacțiile celorlalți sunt o adăugire bine-venită.

În continuare, sunt de părere că atât în cazul cărții, cât și în cazul ecranizării, decizia Hannei a fost doar a ei și că nimeni nu are dreptul s-o conteste pentru că fiecare om are propriile limite. Însă, pentru mine, serialul s-a simțit altfel. Mi-a fost mai ușor să empatizez cu Hannah, să-i accept durerea și confuzia și senzația de plutire în derivă, dar pentru că scenariștii au ales să spună o poveste puțin diferită. Din punctul meu de vedere, romanul evidențiază ideea că fiecare acțiune a cuiva are consecințe care nu pot fi întotdeauna bănuite și că un lucru minor duce la altul și la altul și tot așa până când lucrurile scapă de sub control. Serialul evidențiază legăturile dintre oameni, felul în care ei se influențează unul pe altul, dar și cât de ușor poate fi să-ți ascunzi trăirile, să joci teatru pentru a-i păcăli pe toți că ești bine.

Volumul Cele treisprezece motive mi s-a părut curajos pentru că aduce în prim plan o temă despre care ar trebui cu toții să vorbim: sinuciderea. Serialul vine și adaugă alte probleme nu neapărat specifice adolescenților: sexualitate, iubire, descoperirea identității și asumarea ei, anturajul și influența lui etc. Așa că mi se pare că romanul și-a îndeplinit misiunea, determinând cititorii săi să discute despre sinucidere, dar și să fie mai atenți la cei din jur. Serialul doar a propagat mesajul mai departe, aducând totodată și alte subiecte pe masă. Vi le recomand pe amândouă, în ce ordine preferați (deși v-aș recomanda să citiți întâi cartea, pentru ca apoi, cunoscând povestea în linii mari, să puteți fi mai atenți la detalii când vedeți serialul), dar nu vă apucați de ele seara dacă vreți să dormiți, ambele vă vor ține cu ochii lipiți de pagini/ecran.

Și vă recomand să discutați cu cei din jur despre ceea ce ați citit/văzut. Nu știi niciodată cine are nevoie să se simtă mai puțin singur, înțeles, apreciat, iubit... sau cine are pur și simplu nevoie de un prieten cu care să stea de vorbă.