Recenzie: Zi după zi de David Levithan

Își spune simplu: A. Arată în fiecare zi altfel, dar s-a născut așa, deci știe cum să rămână el însuși. Singurul lui bagaj sunt amintirile și adresa sa de e-mail. La început, credea că toți oamenii sunt ca el, că fiecare persoană are în fiecare zi alți părinți, alt nume, alt corp.

Dar când a crescut și a început să înțeleagă ce înseamnă viitorul și a văzut cum numeroasele lui familii își fac planuri pentru ziua de mâine, planuri la care el nu va lua niciodată parte, a înțeles că doar lui i se întâmplă.

A se trezește în fiecare dimineață în corpul altcuiva. Are acces la amintirile persoanei respective și, pentru o zi, se pune literalmente în locul acesteia. Fată, băiat, pentru el e același lucru. Are o perspectivă complet diferită asupra lumii, pentru că o poate vedea în deplinătatea ei. A a transformat fiecare zi într-o piesă de puzzle și a creat o imagine vie: imaginea vieții.

A experimentat sute de situații pe propria piele. A fost într-o relație, singur, iubit, chinuit, într-o familie mare, orfan, a avut toate animalele de casă posibile și a avut alergie la animale, a fost un sportiv de performanță sau o persoană supraponderală, a iubit orice mâncare conținea zahăr și a avut diabet... Singura regulă a vieții lui e că persoanele în al căror corp se trezește au aceeași vârstă cu el.

A încercat și să nu adoarmă, a încercat să rămână. Însă, fără excepție, la miezul nopții părăsea corpul în care era și devenea altcineva. Doar pentru o zi. Nimeni nu știe că el există. Nimeni nu îl vede pe A dincolo de corpul pe care îl poartă în acea zi. Asta până într-o zi, când își încalcă toate regulile pe care și le-a creat, atunci când se îndrăgostește.

Cred că diferența dintre o poveste prin care treci ca rața prin apă și o poveste care îți rămâne în minte e dată în primul rând de așteptările cititorului. Nu vreau să micșorez rolul autorului, totul depinde enorm de modul în care acesta a ales să spună povestea, însă și așteptările noastre au un rol destul de important. De la cartea aceasta, mă așteptam la o poveste simplă, dar bine explicată, cu un final drăguț, dar previzibil. Și bineînțeles că am greșit complet, iar povestea m-a surprins. Și cred că această surpriză este cea care te face să reții o poveste.

”Dacă există un lucru pe care l-am învățat, acesta e următorul: toți vrem ca totul să fie bine. Nici măcar nu ne dorim să fie fantastic sau splendid sau nemaipomenit. Ne mulțumim să acceptăm să fie bine, fiindcă în majoritatea timpului bine este îndeajuns.”

Ei bine, povestea aceasta a primit de la mine un calificativ mai mare decât „bine”. Dar, după cum spuneam, și autorul are un rol important. Pentru că povestea din acest roman a fost, în general, simplă și relaxantă. Ca o prăjitură pe care ai mai mâncat-o și crezi că o cunoști. Dar apoi apare câte un capitol atât de surprinzător, atât de profund și de complex și, fiind relatat la persoana I, atât de diferit ca perspectivă, încât e ca și cum în prăjitura ta tocmai ai descoperit o bucățică delicioasă de ciocolată.

Cât despre final... Sunt convinsă că vi s-a întâmplat și vouă ca finalul unui roman să fie orice, mai puțin ceea ce vă așteptați să fie. Așa e și acesta: e diferit, e dulce-amărui, rezolvă conflictele, dar te lasă plin de întrebări (în sensul bun). E genul te final care te lasă blocat în lumea cărții ore bune după ce ai terminat-o și apoi te face să invidiezi pe toată lumea care n-a citit cartea încă, deoarece ei încă pot descoperi surpriza dulce-amăruie de la sfârșitul cărții.

Dacă nu sunteți încă hotărâți în privința romanului Zi după zi, dacă nu știți sigur că vreți sau nu să o citiți, vă propun ceva. Mergeți într-o librărie și citiți întâi coperta a patra, ca să vă familiarizați puțin cu personajele. Apoi citiți direct capitolul „Ziua 5598” (pg 67). Nu conține spoilere, dar surprinde perfect modul în care scriitorul a ales să se folosească de fiecare zi a lui A ca de o piesă de puzzle pentru a crea o imagine, una care nu are nicio legătură cu povestea de dragoste a protagoniștilor, ci cu viața însăși. Sper să vă placă :)

Le mulțumesc pentru carte celor de la libris.ro, o librărie online de unde vă puteți comanda cărți online la prețuri excepționale și unde puteti găsi inclusiv cărți în engleză, ca să vă bucurați de povești în limba în care au fost scrise. În plus, libris.ro este singura librărie online care oferă transport gratuit la orice comandă!