Cartea de pe plaja #3: Starters de Lissa Price

Razboiului biologic nu i-au supravietuit decat cei care fusesera vaccinati inainte sa pice bombele cu spori, adica tinerii (Starteri) si batranii (Enderi). Tehnologia moderna le-a permis celor din urma sa supravietuiasca mult peste 100 de ani, insa acest lucru a dus la crearea unor legi care le interzic minorilor sa se angajeze pentru a nu ocupa locurile de munca ale Enderilor. Astfel, Starterii care si-au pierdut parintii in razboi sunt fortati sa traiasca pe strazi, fugind de serifii federali care voi sa-i prinda si sa-i duca in Institutii, unde conditiile sunt chiar mai vitrege decat pe strazi.
Callie are 16 ani, un frate bolnav si nicio metoda sa-l ajute, asa ca isi ofera serviciile celor de la Destinatii Splendide. Acestia ii "inchiriaza" corpul Enderilor care doresc sa fie tineri din nou, promitandu-i in schimb lui Callie o suma de bani suficienta ca sa-si ajute fratele. Insa in timpul celei de-a treia "inchirieri", tanara se trezeste inapoi in corpul sau, "chiriasa" sa fiind doar o voce in mintea ei, o voce care o avertizeaza ca Destinatii Splendide e mai mult decat pare si ca Starterii sunt pe cale sa fie intr-un pericol mai mare ca oricand.

Citisem deja despre "inchirierea" corpurilor in romanul Transfer al lui Michael Haulica, asa ca nu mi-a luat mult sa ma obisnuiesc cu ideea si cu influentele pe care acest procedeu le are in societatea imaginata de Lissa Price. Insa societatea in sine a fost ceva la care mintea mea s-a adaptat putin mai greu.

Intotdeauna am stiut ca omenirea e o rasa mai degraba cruda, mai ales cand oamenii nepotriviti ajung la putere, insa nu mi-am putut imagina o lume in care cei condamnati sunt tinerii. De obicei, ei sunt cei care ar trebui protejati, cei care vor reconstrui lumea, insa Enderii au gasit o metoda prin care sa transforme aceasta idee in ceva pur si simplu inuman. Nu e primul roman distopic pe care il citesc, insa acesta m-a revoltat mai mult decat toate celelalte la un loc.

Mi s-a parut diferit de celelalte si deoarece nu "scoate in fata" o poveste de dragoste. Adevarat, exista o atractie, exista chiar semintele unui triunghi amoros (sper sa ramana doar seminte), insa nu e pusa pe primul plan. E undeva in fundal, facand parte din decor, exact asa cum ar trebui. E la locul ei. Toate elementele sunt la locul lor, creand impreuna contextul necesar ca sa atraga cititorii si sa-i tina lipiti de carte.

Iar finalul e absolut genial. Nu stiam ca romanul face parte dintr-o duologie (pana si asta e destul de rar, majoritatea cartilor de azi fac parte din serii interminabile, minim trilogii), asa ca ma asteptam sa aiba un deznodamant care sa-l incheie, insa ultimul capitol m-a luat pe nepregatite, promitandu-mi nu doar o continuare, dar una chiar mai interesanta decat acest prim volum!

Daca sunteti fanii distopiilor, cititi Starters. N-o s-o puteti lasa din mana!